فروشگاه اینترنتی علی بخش

فروشگاه اینترنتی علی بخش

فروشگاه اینترنتی علی بخش

فروشگاه اینترنتی علی بخش

فروشگاه اینترنتی علی بخش

۱ مطلب در مرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

تشنج

تشنج ، درمان تشنج ، بیماری تشنج ، تشنج در کودکان ، علت تشنج در بزرگسالان

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد بیماری تشنج صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.تشنج (به انگلیسی: seizure) نشانه بروز یک فعالیت نورونی همزمان، غیرطبیعی و زیاده در مغز است که می‌تواند به صورت تغییر در وضعیت روانی، حرکات تونیک و کلونیک بروز می‌یابد. حمله تشنج بروز ناگهانی نشانه‌ها یا علائم بیماری است، این اصطلاح به خصوص در مورد صرع به کار می‌رود (به انگلیسی: epileptic seizure). البته تشنج علل غیر صرعی نیز دارد مانند هیپوگلیسمی، تب و تشنج، افت فشار خون، (Convulsion febrile)، میگرن و… معمولاً بیمار قبل از حالت تشنج علائمی را احساس می‌کند که قبل از تشنج متوجه می‌شود. در مواردی بدن بیمار منقبض می‌شود. در صورتی که فرد دچار حمله شد بیمار را به پهلو خوابانیده تا راه تنفس او باز شود و دچار خفگی نشود. بر خلاف تصور رایج نیازی به بیرون آوردن زبان از دهان نیست! چرا که فردی که دچار تشنج شده‌است زبانش را نخواهد خورد !و فقط در صورتی‌که دهان فرد دچار تشنج باز است بهتر است جهت جلوگیری از گاز زدن زبان یک تکه دستمال بین دندانها قرار دهید. در صورتی که بیمار در حالت بیهوشی قرار دارد به اجبار به او دارو ندهید، معمولاً حالت بیهوشی فرد بین ۲ تا ۳ دقیقه طول می‌کشد. در مواقعی رنگ پریدگی، کبودی و… امکان دارد.

تعریف تشنج

به تعریف ساده، تغییر در فعالیت الکتریکی مغز، تشنج نامیده می‌شود. این تغییر ممکن است سبب بروز واکنش‌های شدید هیجانی شود یا هیچ نشانه‌ای نداشته باشد. معمولا حالت شدید با لرزش شدید و از دست رفتن کنترل بدن همراه است. با این حال تشنجهای خفیف هم می‌توانند نشان‌دهنده‌ی وجود مشکلی بزرگ در بدن باشند؛ پس تشخیص آنها بسیار حائز اهمیت است. از آنجا که بروز این حالت می‌تواند باعث آسیب‌دیدگی فرد شود یا علامت هشداری مبنی بر وجود مشکلی جدی در بدن باشد، لذا ضروری است که درصورت بروز آن، فورا برای بررسی دلایل و اقدام به درمان، به پزشک مراجعه شود

انواع تشنج

1-تشنجهای غیرصرعی : این گروه از تشنج‌ها ناشی از آسیب‌هایی نظیر ضربه دیدن سر یا وجود بیماری است. درصورتی‌ که بیماری درمان شود؛ تشنج نیز برطرف می‌شود. 2-تشنج‌های جزئی : این تشنج‌ها زمانی اتفاق می‌افتند که فرد دچار بیماری صرع باشد، که در این حالت بیمار به‌طور پی‌درپی دچار تشنج خواهد شد. این نوع از تشنجها تنها در یک طرف مغز اتفاق می‌افتند که درنتیجه‌ی آن تنها یک طرف از بدن درگیر تشنج می‌شود. این نوع از تشنج‌ها با اسامی دیگر چون تشنج فوکال، جکسونین و لوب گیجگاهی نیز شناخته می‌شوند.3- تشنجهای گسترده : این تشنج در هر دو طرف مغز رخ می‌دهد و درنتیجه هر دو طرف بدن را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. تشنج‌های گسترده شامل دو گروه از تشنج‌های صرع بزرگ (گرند مال) و تونیک کلونیک هستند که عموما در بیماران مبتلا به صرع اتفاق می‌افتند. تشنج‌های صرع کوچک (پتی مال) نوعی دیگر از تشنج‌های گسترده هستند که به تشنج‌های غایب نیز معروفند. این دسته از تشنج‌ها علائم فیزیکی معدودی دارند و ممکن است که شروع درگیری با آنها برای چند ثانیه طول بکشد و به دلیل پنهان بودن علائم، ممکن است که اطرافیان بیمار نتوانند درطول حمله به وی کمک کنند.

درمان تشنج

درمان این بیماری بسته به علت بروز آن متفاوت است. در واقع با درمان علت این بیماری می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد. در صورتی که این بیماری به دلیل ابتلای بیمار به صرع باشد غالبا از گزینه‌های درمان دارویی، جراحی به‌ منظور اصلاح موارد غیرطبیعی موجود در مغز، تحریک عصب یا رژیم غذایی خاص موسوم به رژیم کتونی استفاده می‌شود. با درمان منظم، می‌توان باعث کااهش یا توقف علائم این بیماری شد.

تشنج و راههای پیشگیری از آن

این بیماری شامل انقباضات غیرارادی تعداد زیادی از عضلات بدن است . این وضعیت ناشی از وجود یک اختلال در فعالیت الکتریکی مغز است . تشنجها معمولاً منجر به از دست رفتن یا اختلال هوشیاری می شوند.اگر تشنج تکرار گردد و علتی برای آن پیدا نشود به آن صرع می گویند. اگر علت تکرار حمله مشخص باشد دیگر عنوان بیماری صرع نیست و به عنوان علامتی از یک اختلال شناسایی می شود. بنابراین به بیماری، مبتلا به صرع می گویند که علتی برای بروز حملات مکرر تشنجش نتوان یافت.

نحوه کمک‌رسانی به افراد مبتلا به تشنج

اولین قدم در کمک به این دسته از افراد، سالم‌سازی و متناسب‌سازی محیط اطراف با شرایط بیمار، به‌منظور جلوگیری از بروز آسیب‌های احتمالی است. اقدامات اولیه درصورت بروز حمله عبارتند از:

هنگام بروز حمله، فرد به پهلو خوابانده شود و یک بالش زیر سر وی قرار گیرد؛

هرگز بیمار را تا پایان حمله ترک نکنید و در کنار وی بمانید.

درصورت بروز هریک از نشانه‌های زیر به‌سرعت با اورژانس تماس بگیرید:

تشنج بیشتر از ۳ دقیقه؛

بیدار نشدن فرد بعد از پایان حمله؛

تکرار این حالت ؛

تشنج در افراد باردار؛

تشنج در افرادی که هرگز سابقه‌ی تشنج نداشته‌اند.

از آنجا که پس از شروع این حالت امکان متوقف کردن آن وجود ندارد، باید به یاد داشته باشید که درحین کمک حفظ خونسردی بسیار مهم است. آکادمی عصب‌شناسی آمریکا نیز سلسله دستورات زیر را برای کمک‌رسانی در این ارائه داده است:

بسیار مهم است که به‌محض مشاهده‌ی علائم این حالت ، حواس‌تان به زمان آن باشد. اغلب تشنجها بین ۱ تا ۲ دقیقه طول می‌کشند. درصورتی که مدت زمان تشنج در افراد مبتلا به صرع بیش از ۳ دقیقه طول کشید، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

اگر فرد در حالت ایستاده دچار تشنج شد برای جلوگیری از افتادن، بلافاصله او را در آغوش بگیرید و سعی کنید وی را کف زمین بخوابانید.

مطمئن شوید که آنها را از مبلمان یا اشیائی که درصورت افتادن بیمار را دچار آسیب‌دیدگی می‌کنند، دور نگه داشته‌اید.

آنها را به پهلو بخوابانید تا کف یا استفراغی که از دهان‌شان خارج می‌شود، وارد مجرای تنفسی‌شان نشود.

از قرار دادن هرگونه جسم خارجی در دهان فرد بپرهیزید.

از نگه داشتن بدن فرد در حین این حالت خودداری کنید.

تشنج ، درمان تشنج ، بیماری تشنج ، تشنج در کودکان ، علت تشنج در بزرگسالان

علت تشنج همراه با تب

بیشتر مواقع این حالت همراه با تب دراثر عفونتهای ویروسی دستگاه تنفس فوقانی یاعفونت حاد گوش میانی ایجاد میشود.گاهی ممکن است علت این حالت با تب مننژیت باشد.

مراقبت های بعد از تشنج

بررسی بیمار از نظر وجود آسیب‌دیدگی. اگر درطول حمله امکان خواباندن بیمار به پهلو وجود نداشت؛ بعد از اتمام حمله حتما این کار را انجام دهید. درصورت مشکل در تنفس با کمک انگشت‌تان دهان بیمار را از بزاق یا استفراغ پاک کنید و هر لباس یا زیورآلات تنگی را از دور گردن و مچ دست بیمار باز کنید. تا زمانی که بیمار هوشیاری کامل خود را به دست آورد، در کنار وی بمانید. جای راحت و امنی را برای استراحت بیمار فراهم کنید. تا زمانی که بیمار هوشیاری خود را به‌طور کامل به دست نیاورده‌ است، چیزی برای خوردن و آشامیدن به او ندهید. با پرسیدن سؤالاتی همچون اسمت چیست؟ کجا هستی؟ و امروز چه روزی است؟ و… هوشیاری بیمار را چک کنید. البته ممکن است که چند دقیقه‌ای زمان ببرد تا بیمار هوشیاری کامل خود را به دست آورد و قادر به پاسخگویی به سؤالات شما شود.

علائم تشنج

ممکن است که بیماران هر دو نوع تشنجهای جزئی و گسترده را به‌طور همزمان تجربه کنند یا یکی به‌دنبال دیگری اتفاق بیفتد. حمله‌ی تشنجی ممکن است از چند ثانیه تا حدود ۱۵ دقیقه به طول انجامد. گاهی قبل از شروع حمله ممکن است بیمار علائم زیر را تجربه کند:

احساس ترس یا اضطراب ناگهانی؛

احساس ناراحتی در معده؛

احساس گیجی؛

تاری دید؛

گرفتن جوجه عقاب در خواب

معنی دیدن عقاب در خواب

معنی عقاب سیاه در خواب

تعبیر عقاب سیاه در خواب

تعبیر عقاب در خواب چیست

تعبیر عقاب در خواب چیست

تعبیر خواب عقاب سیاه بزرگ

تعبیر خواب عقاب قهوه ای

تعبیر خواب عقاب سیاه

تعبیر خواب عقاب قهوه ای بزرگ

تعبیر خواب عقاب

تعبیر خواب عقاب در حال شکار

تعبیر خواب دیدن عقاب در حال شکار

تعبیر خواب عقاب در خانه

تعبیر خواب عقاب یا شاهین

دیدن عقاب در خواب نشانه چیست

گرفتن عقاب در خواب

کشتن عقاب در خواب

تعبیر خواب عقاب سفید بزرگ

دیدن عقاب سیاه در خواب

عقاب در خواب چیست

عقاب در خواب

تعبیر خواب عقاب منوچهر تهرانی

تعبیر خواب دیدن عقاب یا شاهین

تعبیر خواب عقاب منوچهر مطیعی تهرانی

 

  • ولی خانی